Monday, May 05, 2008

قصيدة م النت









ياللا حالا مالا بالا . . غنوا لأبو الفساد قولوا فى عيد ميلاده الليلة
. . أتعس الأعياد يسقط أبو الفساد . . أنا الغرقان بانادى . . وباقول للبحور يوم أغبر رمادى . . عيدك ياطرطور لك ملايين اعادى . . عايزينك تغور امتى حا تفرحهم . . وتسيب البلاد فى داهية يابو الفساد . . أنا عاطل مكافح . . على كرهك أمين يابو مخ سايح . . ضيع ملايين طول عمرك مقاوح . . ويا الشقيانين اسمك مكروه جدا . . من كل العباد فلتسقط يابو الفساد . . وأنا جعان وواقع . .جيبى كمان نضيف رحت طابور وراجع . . مافيش معايا رغيف لقيت واحد هطنفل . . بيبيع عا لرصيف موبايل بألف جنيه . . بيغطى البلاد خربت يابو الفساد . . انا عانس بأقاسى . . لا عيلة ولا أصحاب قوضتى فاضيه عليه . .مافيهاش غير الدولاب شنطى جاهزة تملى . . حاطاها جنب الباب أنا مش زى خديجة . . عشان ما بقولش داد إعتقنا يابو الفساد . . انا السرطان بلانى . . من أكل الحمير تعالى عيش مكانى . . ويا الصراصير مش بعيد عن قصرك . . ده أنا فى ترب الغفير واللا انت عايز مدفن . . فى أرض الميعاد ماتموت يا أبو الفساد . . وأنا مش رايح أغشك . . ألعبان خطير يامولود فى عشة . . مفطوم عالجرجير مين يقدر ينشك . . وإنت ابن الغفير إحنا بتوع عظمتك . . حافظين الوداد فلتحيا يابو الفساد . . أنا إبن بهانة . . محتاج مترين قماش عشان مافيش صيانة . . أرضى راحت بلاش وقبل الأربعين . . طلعت عا المعاش وأنت فى الثمانين . . ضارب فيها طناش دا احنا قرفنا منك . . ومن الإستبداد ما تغور يابو الفساد من كثر المهانة . .عيدك يوم بكانا فيه الحزن جانا . . من كثر ظلمك لينا شوف بقى يا أخينا . . لولا انت ما حفينا حاسبوا يا أصحاب . . من حسنى النصاب الواجب علينا . . نشيله من فوقينا ونهتف ونقول له . . غرقت السفينة شوف بقى يا أخينا . . لولا انت ما حفينا جينا قرب دارك . . نقولك يا مبارك لا فى ليلك أونهارك . . ولا باجدع رجالك حانسيبك تبرطع . . وتتمريس علينا شوف بقى ياأخينا . . لولا انت ماحفينا

0 Comments:

Post a Comment

<< Home